Четверта Глобальна нарада національних координаторів міністерств охорони здоров’я в сфері попередження насильства і травматизму

18-19 вересня в рамках Дванадцятої Всесвітньої конференції щодо попередження травматизму та сприяння безпеці пройшла Четверта Глобальна нарада національних координаторів міністерств охорони здоров'я в сфері попередження насильства і травматизму, в якій прийняв активну участь Національний координатор програми Десятиліття дій з безпеки дорожнього руху 2011-2020 ВООЗ в Україні, директор Державного підприємства «Український медичний центр безпеки дорожнього руху та інформаційних технологій» МОЗ України, Юрій Чорний.

image-0-02-01-1c4f579099096d02b90cf639bdc810d25abf1fd4f4e1f988a4af097f5106e8fd-Vimage-0-02-01-771c988e4cdbd4f961f57ce0cce1a62a10b37355bd95d297565319160a5763d0-V

Ненавмисний травматизм і насильство є третьою з основних причин смерті в Європейському регіоні, щорічно забираючи приблизно 555 000 життів.

image-0-02-01-26d79a20cda629e682c6114e21aa00d2c5ef13ab0d5d59bbfd40a50d76a38c5a-V

Відповідно до резолюцій Всесвітньої асамблеї охорони здоров'я (ВАЗ), забезпечення безпеки дорожнього руху та попередження дитячого травматизму в Європейському регіоні приділяється підвищена увага. Відповідно до цих резолюцій ВАЗ державам-членам було запропоновано призначити національних координаторів в галузі попередження насильства і травматизму з перспективою забезпечення обміну відповідною інформацією та досвідом в Регіоні, зміцнення регіонального і національного потенціалу з метою забезпечення інформаційно-пропагандистської діяльності в галузі попередження травматизму та насильства, а також вдосконалення науково обґрунтованих стратегій профілактики і розвитку межсекторальних партнерств. У відповідь на пропозицію ВООЗ, держави-члени призначили національних координаторів, підтвердивши таким чином свою готовність вирішувати цю важливу проблему громадської охорони здоров'я.

За минулий з цього моменту період був прийнятий Порядок денний в галузі сталого розвитку на період до 2030 року з рядом Цілей в галузі сталого розвитку, що стосуються попередження дорожньо-транспортного травматизму та попередження насильства. За минулі кілька років була пророблена маса спільної роботи з метою розробки таких доповідей, як Доповідь про стан безпеки дорожнього руху в світі, Доповідь про стан справ в світі в сфері профілактики насильства і Європейський доповідь про попередження жорстокого поводження з дітьми. Це було досягнуто завдяки активному сприянню національних координаторів шляхом участі в опитуваннях і технічних нарадах.

Завданнями даної зустрічі насамперед були визначення цілей і пріоритетів щодо плідної праці Європейської мережі національних координаторів в області сталого розвитку в попереджені дорожньо-транспортного травматизму.

Оскільки на дорогах України гине понад 5000 осіб та травмується майже 40 000 осіб, тому Міністерство охорони здоров'я визначило для себе такі основні пріоритети:

  1. Створення єдиного інформаційного простору за направленням медичного забезпечення в сфері безпеки дорожнього руху шляхом:
  • функціонування всеукраїнської бази даних про медичні огляди кандидатів у водії та водіїв транспортних засобів;
  • формування і функціонування загальнонаціональної бази даних про стан здоров’я і психофізіологічних властивостей кандидатів у водії та водіїв для здійснення моніторингу стану їх здоров’я;
  • створення національного та регіональних експертно-аналітичних центрів за направленням медичного забезпечення в сфері безпеки дорожнього руху;
  • організація і забезпечення діяльності міжвідомчої науково-методичного центру з попередження медичних наслідків дорожньо-транспортних пригод.
  1. Удосконалення системи медичних оглядів кандидатів у водії та водіїв транспортних засобів шляхом:
  • вдосконалення нормативно-методичного забезпечення медичних оглядів кандидатів у водії та водіїв автотранспорту;
  • наукового обґрунтування та розробки критеріїв оцінки психофізіологічних властивостей водіїв, які можуть привести до розвитку професійно обумовлених захворювань, розробка системи профілактичних і реабілітаційних заходів для зменшення їх ризику;
  • наукового обґрунтування критеріїв визначення відповідності мінімальним вимогам фізичної та розумової придатності для керування транспортним засобом в процесі медичного огляду і переогляду кандидатів у водії та водіїв транспортних засобів;
  • впровадження системи менеджменту якості роботи з медичних оглядів кандидатів у водії та водіїв транспортних засобів.
  1. Розробку та реалізацію системи і порядку проведення психофізіологічного тестування і оцінки рівня розвитку професійно важливих психофізіологічних якостей, необхідних для безпечного керування транспортним засобом для водіїв, які здійснюють перевезення пасажирів і вантажів.
  2. Принципово важливим в умовах проведення в Україні антитерористичної операції постало питання вдосконалення системи підготовки кандидатів у водії, водіїв та інших учасників дорожнього руху з надання першої медичної допомоги постраждалим в результаті дорожньо-транспортних пригод, забезпечення взаємодії з зацікавленим центральним органам виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями різних форм власності, які здійснюють перевезення пасажирів і вантажів автомобільним транспортом при організації процесу підвищення рівня компетентності кандидатів у водії та водіїв транспортних засобів.