10 травня у Малій залі колегії МОЗ України відбувся круглий стіл на тему: «Медичне забезпечення у сфері безпеки дорожнього руху. Впровадження інформаційних технологій».
На заході були присутні: модератор – Чорний Ю.О. – національний координатор ВООЗ Міністерства охорони здоров’я з питань безпеки дорожнього руху, директор ДП «Український медичний центр безпеки дорожнього руху та інформаційних технологій» МОЗ України»; Малігон О.І. – заступник в.о. директора медичного департаменту МОЗ України; Тимошенко Т.В. – начальник Управління екстреної медичної допомоги та медицини катастроф МОЗ України; Лєбєдєва Т.Л. – заступник директора з наукової роботи ДП «Український НДІ медицини транспорту МОЗ України»; Виноград С.П. – директор «Сумського регіонального центру безпеки дорожнього руху», регіональний представник ДП «Український медичний центр безпеки дорожнього руху та інформаційних технологій МОЗ України» у Сумській області; Лісневська Н.О. – співголова Громадської спілки з реорганізації охорони здоров’я; Брянцев В.В. – заступник начальника управління безпеки дорожнього руху Департаменту превентивної діяльності Національної поліції України; Стовба О.В. – директор «Полтавського регіонального центру безпеки дорожнього руху», регіональний представник ДП «Український медичний центр безпеки дорожнього руху та інформаційних технологій МОЗ України» у Полтавській області; Гальченко І.В. – лікар-нарколог Державного підприємства «Український медичний центр безпеки дорожнього руху та інформаційних технологій» МОЗ України та інші.
Під час круглого столу учасники обговорили основні положення медичної частини Національної Стратегії підвищення рівня безпеки дорожнього руху в Україні на період до 2020 року та узагальнили напрацьований досвід.
На початку заходу зачитали привітання Голови Комітету з питань охорони здоров’я Ольги Богомолець. У своєму зверненні до учасників круглого столу, Богомолець підкреслила важливість та актуальність проведеного заходу. Адже рівень травматизму та смертності на дорогах України постійно зростає. Щороку, внаслідок ДТП у світі гине 1,2 млн. осіб. Україна нині серед лідерів в Європі за показниками смертності від дорожньо-транспортних пригод.
За останні 6 років в Україні трапилось 170 тисяч дорожніх аварій. У них загинуло понад 26 тисяч українців, 209 тисяч – травмувались. Жертвами аварій, а саме – 43% стають пішоходи та велосипедисти. Серед головних причин аварій – перевищення водіями швидкості та вживання алкоголю. Саме тому, слід систематизувати проведення наркологічних та психофізіологічних оглядів у водіїв транспортних засобів, розробити систему медичних оглядів водіїв-перевізників – наголосила Олена Малігон – заступник в.о. директора медичного департаменту МОЗ України.
Причинами ДТП з постраждалими є також незадовільний стан доріг та несправність ТЗ – зазначила Тетяна Тимошенко – начальник Управління екстреної медичної допомого та медицини катастроф МОЗ України. За даними управління, минулого року, в Україні сталось 54 тисячі ДТП, у них загинуло – 4722 особи. Тому проведення профілактичних заходів з метою зменшення смертності та аварійності на дорогах країни зараз надважливі.
Після аварії у 25% водіїв та постраждалих спостерігаються посттравматичні стресові розлади. Тому доцільно впровадити психофізіологічне обстеження водіїв та пасажирів після ДТП – для виявлення ознак посттравматичного стресу і проведення відповідних реабілітаційних заходів – наголосила Тамара Лєбєдєва – заступник директора з наукової роботи ДП «Український НДІ медицини транспорту МОЗ України».
Вимоги щодо, насамперед, пасажирських перевезень, повинні бути більш суворими. Треба встановити жорсткіший контроль за станом здоров'я водіїв, ступенем їх стомленості, а також за технічною справністю транспортних засобів. Слід переглянути систему допуску водіїв до перевезень пасажирів автомобільним транспортом. Неприпустимими є факти, які допускаються сьогодні, коли перевезення пасажирів може займатись людина, що провчилась два місяці в авто школі і отримала посвідчення водія. В Європейському співтоваристві правила видачі або продовження водійських прав визначено в директиві 2006/123/ЄС про водійські посвідчення, яка прийнята на заміну Директиві 91/439. У більшості країн водіям необхідно проходити медичний огляд та психологічне тестування.
В Україні намагались запровадити нові стандарти медичного огляду водіїв ще в кінці 90 років. Так, Постанова Кабінету Міністрів України від 6 квітня 1998 року № 456 «Про затвердження Програми забезпечення безпеки дорожнього руху та екологічної безпеки транспортних засобів» передбачена реорганізацією системи проведення медичного огляду водіїв транспортних засобів та створення системи медико-психофізіологічної експертизи придатності водіїв до безпечного здійснення транспортної діяльності. Проте постанова виконана не була. Тому термінового слід внесення змін до низки існуючих нормативно-правових актів держави та розробки нових – зазначив Олег Стовба – директор «Полтавського регіонального центру безпеки дорожнього руху», регіональний представник ДП «Український медичний центр безпеки дорожнього руху та інформаційних технологій Міністерства охорони здоров’я України» у Полтавській області.